Personnel Information

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TAKEUCHI NOBUYOSHI

Organization
KWANSEI GAKUIN JUNIOR COLLEGE Child Care Department
Research Fields, Keywords
教育心理学, 発達心理学
Teaching and Research Fields
乳幼児期の道具を介した対人関係の発達
SDGs Related Goals

Graduating School 【 display / non-display

  • Graduating School:Kobe University
    Faculty:Faculty of Education
    Course / Major:教育心理学科

    Kind of school:University
    Date of graduation:1981.03
    Completion status:Graduated
    Country location code:Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Graduate school:Kobe University
    Department:Graduate School, Division of Humanities and Social Sciences
    Course:社会文化

    Course completed:Doctor's Course
    Date of completion:1989.01
    Completion status:Accomplished credits for doctoral program
    Country:Japan

  • Graduate school:Kobe University
    Department:Graduate School, Division of Education
    Course:学習過程論

    Course completed:Master's Course
    Date of completion:1984.03
    Completion status:Completed
    Country:Japan

Degree 【 display / non-display

  • Degree name:教育学修士
    Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Educational psychology
    Conferring institution:Kobe University
    Acquisition way:Coursework
    Date of acquisition:1984.03

Career 【 display / non-display

  • Affiliation:Kwansei Gakuin University
    Department:Seiwa Junior College Child Care Department
    Title:Professor
    Date:2021.04 -

  • Affiliation:Shoei Junior College
    Title:Professor
    Date:2013.04 - 2021.03

  • Affiliation:Kobe Kaisei Junior College
    Department:家政科
    Title:Assistant Professor
    Date:1993.04 - 2000.03

  • Affiliation:Kobe University
    Department:文化学研究科
    Title:Research Assistant
    Date:1989.02 - 1992.03

Association Memberships 【 display / non-display

  • Academic society name:日本発達心理学会
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:日本教育心理学会
    Academic country located:Japan

Research Career 【 display / non-display

  • Research subject: 発達障害・視覚障害児支援の共通教材開発と検証-触ってわかる教材で頭を鍛える-

    Periods of research: 2011.04 - 2014.03
    Keyword in research subject:視覚障がい / 発達障がい / 触覚教材 / 認知訓練 / ワーキングメモリ / 発達障がい児 / 視覚障がい児 / 教材 /
    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Educational psychology
    Classification of research form:Collaboration in Japan
    Research program:Grant-in-Aid for Scientific Research

    Description of research activity:発達障がい児の認知能力を高める教材の開発を試みた。視覚障がい児は発達障がいを合併している場合が多いことから、触覚教材を工夫し、発達障がい児・視覚障がい児・健常大学生などに実施した。算数の繰上り計算など覚えながら考える働きはワーキングメモリと呼ばれる。教材の1つはこのワーキングメモリの訓練を意図して、結果の一部は教材の訓練効果が明らかとなった。もう1つは行列課題で、視覚障がい児の動機づけを高めることができた。

  • Research subject: 「来日・帰国外国人児童生徒」の適応と援助に関する実践的研究

    Periods of research: 2003.04 - 2006.03
    Keyword in research subject:来日・帰国外国人児童生徒 / 適応 / 援助 / 日本語教室(国際学級)
    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Educational psychology
    Classification of research form:Collaboration in Japan
    Research program:Grant-in-Aid for Scientific Research

    Description of research activity:来日・帰国外国人児童生徒の日本語指導のための場である「日本語教室(国際学級)」での聞き取り調査(全国6カ所)を実施した。
    (1)「日本語教室」が外国人児童生徒への心理・社会的な支援に大きな役割を果たしていた。
    (2)国籍,社会経済的地位,滞日目的,日本語能力,学校での外国人児童生徒の占める比率,学校の受け入れ体制などを含む様々な要因によって,外国人児童生徒への「日本語教室」での対応に大きな違いが認められた。詳細は京都教育大学紀要106号にて公表した。
    聞き取り調査の結果をもとに質問紙を作成した。各都道府県教育委員会を通して把握できた全国425ヵ所の「日本語教室」担当教員に調査用紙を送付し,231ヵ所の「日本語教室」担当教員から回答が得られた。その結果,「日本語教室」の平均的な活動は,通室児童生徒一人あたり「週5時間」程度の指導を,「授業時間の取り出し」の形態で,「日本語指導」と「教科の補充」を中心に,「個別」に指導している,と整理することができる。「日本語指導」教員の担当期間は1年以内が最も多く,担当教員が1人で,外国人の指導員やボランティアのないまま,指導している傾向にあった。よって,「母語保持」や「母文化」に関する取り組みが行いにくい状況でもあった。

  • Research subject: 文化特異的養育行動と子どもの感情制御行動の発達:その日中比較

    Periods of research: 1998.04 - 2001.03
    Keyword in research subject:日中比較 /発達 / 感情制御 / 感情意識構造 / 文化特異的養育観 /
    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Educational psychology
    Classification of research form:Collaboration in Japan
    Research program:Grant-in-Aid for Scientific Research

    Description of research activity:研究代表者(荘厳 舜哉)を中心としたグループの,条件統制観察研究,乳児保育所の自然観察研究,それに河北と上海における感情意識構造の質問紙研究である。それぞれの結果は報告書にまとめられているが,全体を通じて,日本の母親や保育者が受け身姿勢であるのに対して,中国の母親や保育者の,指導をすることに対する強い姿勢が描き出された。

Papers 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: Collaboration among researchers in Vygotsky's later years: "stone" and visual media
    Journal name: 聖和短期大学紀要  (第10号)  (p.5 - 14)
    Date of publication: 2024.03
    Author(s): Nobuyoshi TAKEUCHI

    Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Educational psychology

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  • Title: 乳幼児が椅子に座る行為を学習する過程(1)―姿勢を通じた文化的環境との関係性の発達―
    Journal name: 聖和短期大学紀要  (第9)  (p.11 - 18)
    Date of publication: 2023.03
    Author(s): Nobuyoshi Takeuchi

    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

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  • Language: Japanese
    Title: 幼児期の遊びにおけるイメージの共有にともなう所有意識の変化 ―リーダー的存在の役割に着目して―
    Journal name: 聖和短期大学紀要  (第8)
    Date of publication: 2022.03
    Author(s): 竹内 伸宜, 粟田 麻伽

    Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
    Co-author classification: Multiple Authorship

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  • Language: Japanese
    Title: ヴィゴツキーの批判した「自閉」概念について
    Journal name: ヴィゴツキー学  ( 増刊1)  (p.77 - 84)
    Date of publication: 2021.11
    Author(s): 竹内 伸宜

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author
    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Educational psychology

  • Language: Japanese
    Title: 学生の携帯メール送信・web閲覧と社会的スキルとの関係:メディア利用への評価意識とのかかわりの分析
    Journal name: 神戸海星女子学院大学研究紀要  vol.46  (p.109 - 117)
    Date of publication: 2008.03
    Author(s): 竹内伸宜

    Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
    Co-author classification: Single Author

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Books 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: MINERVAはじめて学ぶ子どもの福祉7:保育の心理学
    Publisher: ミネルヴァ書房
    Date of publication: 2017.10
    Author(s): 伊藤 篤,寺村 ゆかの,竹内 伸宜,森田 惠子,小島 光華

    Type of books: Textbook, survey, introduction
    Area of responsibility: 第3章 対人的な関わりと子どもの発達
    Authorship:Contributor

  • Language: Japanese
    Title: 教職概論
    Publisher: 昭和堂
    Date of publication: 2009.03
    Author(s): 武安 宥,成山 文夫,南本 長穂,加藤 巡一,角本 尚紀,竹内 伸宜,上寺 常和,広岡 義之,西本 望

    Type of books: Textbook, survey, introduction
    Area of responsibility: 心身の発達と学習過程
    Authorship:Contributor

  • Language: Japanese
    Title: ライフコースの心理学
    Publisher: 金子書房
    Date of publication: 2001.06
    Author(s): 斎藤 耕二,本多 時雄,古澤 頼雄,竹内 伸宜 他

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Joint author

  • Language: Japanese
    Title: 情報活用の手ほどき
    Publisher: 創元社
    Date of publication: 1997.06
    Author(s): 井上 和子,竹内 伸宜,中島 由貴

    Type of books: Textbook, survey, introduction
    Authorship:Joint author

  • Language: Japanese
    Title: 人間関係の発達心理学2 乳幼児期の人間関係
    Publisher: 培風館
    Date of publication: 1996.10
    Author(s): 佐藤 眞子,余部 千津子,竹内 伸宜,後藤晶子,岡野 雅子,岡崎 裕子,荘厳 舜哉,清水 民子

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Joint author

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Teaching Experience (Off-campus) 【 display / non-display

  • Subject:「教育方法論Ⅱ」
    Institution name:Kwansei Gakuin University

  • Subject:「心理統計学」「行動観察・評価法」「心理調査・データ処理」
    Institution name:Kobe Kaisei College

  • Subject:「社会統計学」「量的調査法(多変量解析演習)」
    Institution name:

Social Contribution 【 display / non-display

  • Title:神戸市灘区役所健康福祉課民生委員推薦会灘区会委員

  • Title:神戸市灘区「地域活動支援コーディネーター」選考委員担当
    Date:2014.04 - 2022.03

  • Title:神戸市灘区「地域力を高める」手づくりの活動・事業助成審査員担当
    Date:2014.04 - 2021.03