Personnel Information

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FUKUYAMA YUKI

Organization
Writing Center
Research Fields, Keywords
アカデミック・ライティング, Active Learning, キャリア教育, ゲーミフィケーション, Serious Games, ライティング教育, 高等教育, ゲーム学習, 教育工学
Teaching and Research Fields
教育工学を専門として、ゲームを利用した学習がどのような教育効果を持つのかを研究しています。
また、高等教育におけるアクティブ・ラーニングやアカデミック・ライティングに関する新しい実践の開発とその効果検証などもテーマとしています。

Graduate School 【 display / non-display

  • Graduate school:Waseda University
    Department:Graduate School, Division of Human Science

    Course completed:Doctor's Course
    Date of completion:2014.03
    Completion status:Completed
    Country:Japan

  • Graduate school:The University of Tokyo
    Department:大学院学際情報学府

    Course completed:Master's Course
    Date of completion:2011.03
    Completion status:Completed
    Country:Japan

Degree 【 display / non-display

  • Degree name:人間科学
    Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Educational technology
    Conferring institution:Waseda University
    Acquisition way:Coursework
    Date of acquisition:2014.03

Career 【 display / non-display

  • Affiliation:Kwansei Gakuin University
    Department:教務機構ライティングセンター
    Title:Professor
    Date:2023.04 -

  • Affiliation:Kwansei Gakuin University
    Department:教務機構 ライティングセンター
    Title:Associate Professor
    Date:2020.04 - 2023.03

Association Memberships 【 display / non-display

  • Academic society name:大学教育学会
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:JAPANESE ASSOCIATION OF FIRST-YEAR EXPERIENCE AT UNIVERSITIES AND COLLEGES
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:DIGITAL GAMES RESEARCH ASSOCIATION JAPAN
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
    Academic country located:Japan

Research Areas 【 display / non-display

  • Research field:Humanities & Social Sciences / Educational technology

Papers 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: ゲームを利用した教育・学習の新しい潮流-アナログゲーム・脱出ゲーム・クロスリアリティの観点から-
    Journal name: コンピューター&エデュケーション  vol.56  (p.18 - 23)
    Date of publication: 2024.06
    Author(s): 福山佑樹

    Type of publication: Research paper (scientific journal)

  • Language: Japanese
    Title: Development and Evaluation of the Tool for Pre-FD to Support the Active Learning-Based Class Design
    Journal name: Japan Journal of Educational Technology  vol.advpub  (0)  (p.75 - 87)
    Date of publication: 2024.01
    Author(s): FUKUYAMA Yuki, FUJIKAWA Nozomi, NAKAZAWA Akiko

    DOI: 10.15077/jjet.47053
    Type of publication: Research paper (scientific journal)

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  • Language: Japanese
    Title: 科学技術と社会に関するゲーム教材"nocobon online"の実践と評価
    Journal name: デジタルゲーム学研究  vol.15  (1)  (p.13 - 21)
    Date of publication: 2022.12
    Author(s): 福山佑樹, 標葉靖子, 木村充

    Type of publication: Research paper (scientific journal)

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  • Language: Japanese
    Title: 初年次学生が意欲的に参考文献の記載方法を学ぶためのゲーム教材の開発と実践
    Journal name: 初年次教育学会誌  vol.14  (1)  (p.109 - 117)
    Date of publication: 2024.04
    Author(s): 福山佑樹, 野瀬由季子, 西口啓太

    Type of publication: Research paper (scientific journal)

  • Language: Japanese
    Title: Practice of Game Teaching Materials Aimed at Acquiring the Future Time Perspective of University Students
    Journal name: Japan Journal of Educational Technology  vol.47  (Suppl.)  (p.17 - 20)
    Date of publication: 2024.04
    Author(s): FUKUYAMA Yuki, MORITA Yusuke

    DOI: 10.15077/jjet.s47014
    Type of publication: Research paper (scientific journal)

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Books 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: シリアスゲーム
    Publisher: コロナ社
    Date of publication: 2024.03
    Author(s): 藤本, 徹, 池尻, 良平, 福山, 佑樹, 古市, 昌一, 松隈, 浩之, 小野, 憲史

    Area of responsibility: シリアスゲームのメディア
    Authorship:Joint author

  • Language: Japanese
    Title: 東京大学のアクティブラーニング : 教室・オンラインでの授業実施と支援
    Publisher: 東京大学出版会
    Date of publication: 2021.03
    Author(s): 東京大学教養学部附属教養教育高度化機構

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Contributor

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  • Language: Japanese
    Title: 残された酸素ボンベ
    Publisher: ナカニシヤ出版
    Date of publication: 2020.02
    Author(s): 標葉靖子・福山佑樹・江間有沙

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Joint author

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  • Language: Japanese
    Title: 東大キャリア教室で1年生に伝えている大切なこと: 変化を生きる13の流儀
    Publisher: 東京大学出版会
    Date of publication: 2019.03
    Author(s): 標葉 靖子, 岡本 佳子, 中村 優希

    Type of books: Scholarly book
    Area of responsibility: コラムの執筆
    Authorship:Other

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  • Title: 授業づくりネットワークNo.26―ゲーミフィケーションでつくる! 「主体的・対話的で深い学び」
    Publisher: 学事出版
    Date of publication: 2017.07
    Author(s): 藤川 大祐

    Type of books: Other
    Authorship:Other

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MISC 【 display / non-display

  • Language:Japanese
    Title:コロナ禍で活かすゲーム研修
    Journal name:企業と人材  vol.54  (1097)  (p.34 - 39)
    Date of publication:2021.03
    Author(s):福山佑樹

  • Language:Japanese
    Title:コロナ禍で活かすゲーム研修
    Publisher:産労総合研究所
    Journal name:企業と人材  vol.54  (1097)  (p.34 - 39)
    Date of publication:2021.03
    Author(s):福山 佑樹

    Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)

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  • Title:Practice of "nocobon online" : game teaching material on science, technology and society
    Journal name:日本デジタルゲーム学会第11回年次大会予稿集  (p.83 - 86)
    Date of publication:2021.03
    Author(s):福山佑樹, 標葉靖子, 木村充, 江間有沙

    Type of publication:Research paper, summary (national, other academic conference)

  • Language:Japanese
    Title:教育工学におけるゲーム教育・学習研究の現在 (ゲーミフィケーションでつくる! : 主体的・対話的で深い学び) -- (教師のためのゲーミフィケーション入門)
    Publisher:学事出版
    Journal name:授業づくりネットワーク  (26)  (p.34 - 39)
    Date of publication:2017.07
    Author(s):福山 佑樹

    Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)

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  • Language:Japanese
    Title:ゲームとゲーミフィケーションがもたらす学び (特集 ITと子どもの未来) -- (デジタルゲームは悪か)
    Publisher:文民教育協会子どもの文化研究所
    Journal name:子どもの文化  vol.48  (7)  (p.72 - 79)
    Date of publication:2016.07
    Author(s):福山 佑樹

    Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)

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Works 【 display / non-display

  • Work title: 大学におけるリポート執筆(動画コンテンツ)
    Date:2021.09 - 2022.01

    Work type:Educational material

  • Work title: 終わらない展示作業からの脱出(謎解きゲーム)
    Date:2020.08

    Work type:Educational material

  • Work title: チームビルディング型謎解きゲーム(監修)
    Date:2018 - 2021

    Work type:Educational material

  • Work title: 行政の基本構想を学ぶゲーム
    Date:2018

    Work type:Educational material

  • Work title: 科学と社会をつなぐコミュニケーション型推理ゲーム: nocobon
    Date:2017

    Work type:Educational material

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Awards 【 display / non-display

  • Prize: 高等教育推進センター Best contribution賞
    Date awarded:2024.03
    Awarding organization:関西学院大学 高等教育推進センター
    Award-winner (group):ライティングセンター

  • Prize: Kenkyu shorei Award
    Date awarded:2022.09
    Awarding organization:Japan Society for Educational Technology
    Award-winner (group):福山佑樹

  • Prize: 日本デジタルゲーム学会
    Date awarded:2021.03
    Country:Japan
    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.
    Awarding organization:日本デジタルゲーム学会
    Award-winner (group):福山佑樹

  • Prize: 若手奨励賞
    Date awarded:2021.03
    Awarding organization:日本デジタルゲーム学会
    Award-winner (group):福山佑樹

  • Prize: 研究奨励賞
    Date awarded:2018.12
    Award type:Other
    Awarding organization:国際ICT利用研究学会
    Award-winner (group):菅原良, 奥原俊, 福山佑樹, 佐藤喜一

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Research Projects 【 display / non-display

  • Research category:Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    Project year:2020.04 - 2023.03
    Title:高等教育におけるアクティブ・ラーニング型授業設計ツールの開発

  • Research category:若手研究
    Project year:2020.04 - 2023.03
    Title:高等教育におけるアクティブ・ラーニング型授業設計ツールの開発
    Project summary:本研究では,高等教育において必要性が高まっている「アクティブ・ラーニング型授業」の効果を高め,評価可能な活動とするために,大学教員が「目的―内容―方法―評価」のつながりを意識したAL型授業設計を行うための支援ツールの開発と評価を目指している.開発する支援ツールは,教育を専門とせずアクティブ・ラーニングに関する専門知識を有さない教員であっても効果の高い授業設計を可能にすることを目的としている.研究期間における具体的な研究活動としては,1.AL型授業設計のために必要な支援の調査・検討,2.AL型授業設計支援ツールの開発,3.教育現場における試行・評価を行う,の3つのプロセスで進行する予定である.
    <BR>
    2020年度の研究実績としては,まず1.AL型授業設計のために必要な支援の調査・検討を進めた.具体的には,高等教育に関する論文や書籍を用いての文献調査と,高等教育を専門とする大学教員へのヒアリングを行った.後者に関しては,新型コロナウィルスの影響で十分な人数にヒアリングが行えなかったため,2021年度にも実施する予定である.次に,2.AL型授業設計支援ツールの開発に対しても一定の進捗があった.1の調査結果を元に授業設計支援ツールの基本コンセプトを決定しており,現在開発が進行中である.一方で,新型コロナウィルスの影響で進捗が遅れた関係もあり,2020年度は本研究の成果を学会等で発表することができなかった.本年度の研究実績に関しては,来年度以降に日本教育工学会などで発表予定である.
    Awarding organization:日本学術振興会
    System name:科学研究費助成事業 若手研究

  • Project year:2020.02 - 2022.03
    Title:対面型謎解きゲームが社会・情動的スキルへ与える影響の検討
    Awarding organization:科学技術融合振興財団
    System name:研究助成事業

  • Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
    Project year:2018.04 - 2021.03
    Title:学習関与向上のためのゲーム教材・学習カリキュラム設計支援ツールの開発

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  • Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Project year:2018.04 - 2021.03
    Title:Development of game-based learning materials and curriculum design support tools for improving learning engagement
    Project summary:In this study, we developed and evaluated support tools for educators to design game-based lessons and gamify appropriate educational activities to enhance the effectiveness of "gamification of education." As a result, an open online course that implements these support tools and the curriculum was developed available to the public for educators interested in "gamification of education. Based on the survey for the participants, it was confirmed that those who play games infrequently tend to be more inclined to recognize learning in the affective domain. In contrast, those who play games frequently tend to recognize learning of a broader nature.
    Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
    System name:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

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Presentations 【 display / non-display

  • Language:Japanese
    Conference name:第30回大学教育研究フォーラム
    Holding date:2024.03
    Presentation date:2024.03.14
    Title:ライティングセンターの大学院生チューターが 採用初期において抱える課題の検討
    Presentation type:Oral presentation (general)

  • Language:Japanese
    Conference name:日本教育工学会2024年春季全国大会
    Holding date:2024.03
    Presentation date:2024.03.02
    Title:高等教育におけるゲーミフィケーション研究の動向整理
    Presentation type:Oral presentation (general)

  • Language:Japanese
    Conference name:日本教育工学会2023年秋季全国大会
    Presentation date:2023.09.16
    Title:生成AIが執筆した日本語レポートに対する大学生の認識
    Presentation type:Poster presentation

  • Language:Japanese
    Conference name:第29回大学教育研究フォーラム
    Presentation date:2023.03
    Title:「書き手を育てる」ライティング支援の意味づけ ―経験者チューターの内省に着目して―
    Presentation type:Poster presentation

  • Language:Japanese
    Conference name:日本教育工学会研究報告集
    Holding date:2022.11
    Presentation date:2022.11.28
    Title:教員からのフィードバックを踏まえた文章執筆における初年次学生の修正の傾向―成績下位群の文章の変化に着目して―

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Teaching Experience (Off-campus) 【 display / non-display

  • Subject:スタディスキルセミナー(リポート執筆の応用演習)
    Institution name:Kwansei Gakuin University

  • Subject:Basic Skill for Academic Writing
    Institution name:Kwansei Gakuin University

  • Subject:教育方法論
    Institution name:

Committee Memberships 【 display / non-display

  • Organization name:日本教育工学会
    Committee name:Sig-MC「マイクロ・クレデンシャル」 副代表

  • Organization name:日本教育工学会
    Committee name:増刊号 編集委員

  • Organization name:International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT)
    Committee name:Program committee member

  • Organization name:日本教育工学会
    Committee name:大会企画委員会 委員

  • Organization name:日本教育工学会
    Committee name:大会実行委員会 委員
    Date:2020.04 - 2021.03

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Social Contribution 【 display / non-display

  • Title:アクティブ・ラーニングの実践ー理系事例を中心にー
    Date:2022.01

  • Title:アクティブラーニングの理論と実際

  • Title:学生が満足する105分授業を実現するために
    Date:2019.05

  • Title:長時間授業の実際とその活性化 -先行大学の事例を参考に-
    Date:2019.01

  • Title:100分授業をデザインする―先行大学の事例を手がかりに―
    Date:2018.12

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