HARADA Daisuke
Graduating School 【 display / non-display 】
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Graduating School:Hiroshima University
Faculty:Faculty of School Education
Kind of school:University
Date of graduation:2001.03
Completion status:Graduated
Country location code:Japan
Degree 【 display / non-display 】
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Degree name:博士(教育学)
Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Education
Conferring institution:Hiroshima University
Acquisition way:Coursework
Date of acquisition:2007.03
Career 【 display / non-display 】
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Affiliation:Kwansei Gakuin University
Department:School of Education Department of Education
Title:Professor
Date:2020.04 - -
Affiliation:Kwansei Gakuin University
Department:School of Education Department of Education
Title:Associate Professor
Date:2015.04 - 2020.03
Association Memberships 【 display / non-display 】
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Academic society name:JAPANESE TEACHING SOCIETY OF JAPAN
Academic country located:Japan -
Academic society name:日本国語教育学会
Academic country located:Japan -
Academic society name:NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS
Academic country located:Japan -
Academic society name:JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION
Academic country located:Japan -
Academic society name:日本臨床教育学会
Academic country located:Japan
Research Areas 【 display / non-display 】
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Research field:Humanities & Social Sciences / Education on school subjects and primary/secondary education
Research keywords:教科教育学、初等中等教育学/国語科教育学
Papers 【 display / non-display 】
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Language: Japanese
Title: 国語科平和教育の目標論の考察―「外」への視座を中心に
Journal name: 日本国語教育学会(編)『月刊国語教育研究』 (629) (p.48 - 55)
Date of publication: 2024.09
Author(s): 原田 大介Type of publication: Research paper (scientific journal)
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Language: Japanese
Title: 国語科教育のインクルーシブ化を考える―多様性を包摂する教育の実現に向けて
Journal name: 中国四国教育学会(編)『教育学研究ジャーナル』 (29) (p.61 - 66)
Date of publication: 2024.03
Author(s): 原田 大介Type of publication: Research paper (scientific journal)
Co-author classification: Single Author
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Language: Japanese
Title: 国語科における「クリップな読み」の導入―障害を描いた国語の教科書教材の考察を中心に
Journal name: 国語教育思想研究会(編)『国語教育思想研究』 (32) (p.122 - 131)
Date of publication: 2023.12
Author(s): 原田 大介Type of publication: Research paper (scientific journal)
Co-author classification: Single Author
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Language: Japanese
Title: 国語科インクルーシブ教育に関する研究の成果と展望
Journal name: 全国大学国語教育学会(編)『国語科教育学研究の成果と展望Ⅲ』 (p.553 - 560)
Date of publication: 2022.09
Author(s): 原田 大介Type of publication: Research paper (scientific journal)
Co-author classification: Single Author
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Language: Japanese
Title: 「共生」の観点から見た国語科教育の問題
Journal name: 社会言語科学会(編)『社会言語科学』 vol.24 (1) (p.37 - 51)
Date of publication: 2021.09
Author(s): 原田 大介Type of publication: Research paper (scientific journal)
Co-author classification: Single Author
Books 【 display / non-display 】
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Language: Japanese
Title: 『インクルーシブな国語科教育入門』
Publisher: 明治図書出版
Date of publication: 2022.03
Author(s): 原田 大介
Type of books: Scholarly book
Authorship:Sole author
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Language: Japanese
Title: 『新たな時代の学びを創る 小学校国語科教育研究』
Publisher: 東洋館出版社
Date of publication: 2019.09
Author(s): 山元 隆春、難波 博孝、村上 呂里、原田 大介 他
Type of books: Scholarly book
Authorship:Joint author
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Language: Japanese
Title: 『やわらかアカデミズム・〈わかる〉シリーズ よくわかるインクルーシブ教育』
Publisher: ミネルヴァ書房
Date of publication: 2019.05
Author(s): 湯浅 恭正、新井 英靖、吉田 茂孝、原田 大介 他
Type of books: Scholarly book
Authorship:Joint author
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Language: Japanese
Title: 『インクルーシブ授業の国際比較研究』
Publisher: 福村出版
Date of publication: 2018.02
Author(s): 湯浅 恭正、新井 英靖、石橋 由紀子、稲田 八穂、原田 大介 他
Type of books: Scholarly book
Area of responsibility: 第Ⅰ部第2章第2節「インクルーシブ授業の理論構築にむけて―国語科教育を中心に」
Authorship:Joint author
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Language: Japanese
Title: 『インクルーシブな国語科授業づくり―発達障害のある子どもたちとつくるアクティブ・ラーニング』
Publisher: 明治図書出版
Date of publication: 2017.01
Author(s): 原田 大介
Type of books: Scholarly book
Authorship:Sole author
MISC 【 display / non-display 】
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Language:Japanese
Title:国語教科書教材のインクルーシブ化に向けて
Publisher:明治図書出版
Journal name:『教育科学 国語教育』 (871) (p.114 - 117)
Date of publication:2022.07
Author(s):原田 大介Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
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Language:Japanese
Title:国語科授業のインクルーシブ化に向けた視点とは
Publisher:明治図書出版
Journal name:『教育科学 国語教育』 (866) (p.70 - 73)
Date of publication:2022.02
Author(s):原田 大介Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
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Language:Japanese
Title:「個別最適な学び」を考える―特別支援教育の視点から 一人ひとりの子どもの実態に寄りそう国語の授業開き・授業づくりへ
Journal name:『実践国語研究』 (366) (p.8 - 9)
Date of publication:2021.05
Author(s):原田 大介Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
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Language:Japanese
Title:当事者研究に残された課題―書評:熊谷晋一郎著『当事者研究―等身大の〈わたし〉の発見と回復』(岩波書店)
Journal name:『週刊読書人』2020年10月30日号
Date of publication:2020.10
Author(s):原田 大介Type of publication:Book review, literature introduction, etc.
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Language:Japanese
Title:インクルーシブ教育
Publisher:明治図書出版
Journal name:『授業力&学級経営力』 (125) (p.64 - 66)
Date of publication:2020.07
Author(s):原田 大介Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
Awards 【 display / non-display 】
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Prize: 全国大学国語教育学会優秀論文賞
Date awarded:2015.05
Country:Japan
Award type:Honored in official journal of a scientific society, scientific journal
Awarding organization:全国大学国語教育学会
Award-winner (group):原田 大介
Research Projects 【 display / non-display 】
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Research category:基盤研究(C)
Project year:2024.04 - 2027.03
Title:小中学校の学びの連続性を見通したインクルーシブな国語科教育のカリキュラム開発
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Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Project year:2021.04 - 2024.03
Title:発達障害のある児童を含むインクルーシブな小学校国語科授業の教材開発
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Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Project year:2018.04 - 2021.03
Title:発達障害のある児童を含むインクルーシブな小学校国語科授業のカリキュラム開発
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Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
Project year:2013.04 - 2016.03
Title:インクルーシブ授業方法の国際比較研究
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Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Project year:2010.04 - 2013.03
Title:コミュニケーション能力育成のための演劇的方法を用いたカリキュラムの開発研究
Presentations 【 display / non-display 】
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Language:Japanese
Conference name:第75回中国四国教育学会シンポジウム「子どもの多様性を包摂する保育・教育をめざして」
International/Domestic presentation:Domestic presentation
Holding date:2023.11
Presentation date:2023.11.25
Title:国語科教育のインクルーシブ化を考える
Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
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Language:Japanese
Conference name:シティズンシップ教育研究大会2022シンポジウム「インクルージョンとシティズンシップ―教育においてどう結びつけるか」
International/Domestic presentation:Domestic presentation
Holding date:2022.10
Title:インクルーシブな教科「国語」をつくる―規範を問いなおす理論の導入へ
Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
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Language:Japanese
Conference name:異文化間教育学会研修会企画「「多様性の教育学」構築に向けた対話と研究のインクルージョン」
International/Domestic presentation:Domestic presentation
Holding date:2022.03
Title:国語科教育とインクルージョン
Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
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Language:Japanese
Conference name:定例オンラインセミナー講演会No.89「教科教育学・心理学・日本語教育学の視点からインクルーシブな学びを考える(3)」
International/Domestic presentation:Domestic presentation
Holding date:2021.08
Title:国語科教育のインクルーシブ化に向けて
Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech
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Language:Japanese
Conference name:日本国語教育学会 第44回西日本集会
International/Domestic presentation:Domestic presentation
Holding date:2019.06
Title:インクルーシブな国語科授業の考え方―多様性を描いた絵本の可能性
Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)
Teaching Experience (Off-campus) 【 display / non-display 】
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Subject:初等国語
Institution name:Hiroshima University -
Subject:初年次教育
Institution name:Fukuoka Jo Gakuin University -
Subject:保育表現技術(言語表現)
Institution name:Fukuoka Jo Gakuin University -
Subject:保育内容(言葉)
Institution name:Fukuoka Jo Gakuin University -
Subject:教職実践演習(幼・小)
Institution name:Fukuoka Jo Gakuin University
Committee Memberships 【 display / non-display 】
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Organization name:JAPANESE TEACHING SOCIETY OF JAPAN
Committee name:研究部門委員
Date:2016.04 - 2019.03