FUKUYAMA YUKI
また、高等教育におけるアクティブ・ラーニングやアカデミック・ライティングに関する新しい実践の開発とその効果検証などもテーマとしています。
Graduate School 【 display / non-display 】
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Graduate school:Waseda University
Department:Graduate School, Division of Human Science
Course completed:Doctor's Course
Date of completion:2014.03
Completion status:Completed
Country:Japan -
Graduate school:The University of Tokyo
Department:大学院学際情報学府
Course completed:Master's Course
Date of completion:2011.03
Completion status:Completed
Country:Japan
Degree 【 display / non-display 】
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Degree name:人間科学
Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Educational technology
Conferring institution:Waseda University
Acquisition way:Coursework
Date of acquisition:2014.03
Career 【 display / non-display 】
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Affiliation:Kwansei Gakuin University
Department:教務機構ライティングセンター
Title:Professor
Date:2023.04 - -
Affiliation:Kwansei Gakuin University
Department:教務機構 ライティングセンター
Title:Associate Professor
Date:2020.04 - 2023.03
Association Memberships 【 display / non-display 】
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Academic society name:大学教育学会
Academic country located:Japan -
Academic society name:JAPANESE ASSOCIATION OF FIRST-YEAR EXPERIENCE AT UNIVERSITIES AND COLLEGES
Academic country located:Japan -
Academic society name:DIGITAL GAMES RESEARCH ASSOCIATION JAPAN
Academic country located:Japan -
Academic society name:JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
Academic country located:Japan
Research Areas 【 display / non-display 】
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Research field:Humanities & Social Sciences / Educational technology
Papers 【 display / non-display 】
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Language: Japanese
Title: ゲームを利用した教育・学習の新しい潮流-アナログゲーム・脱出ゲーム・クロスリアリティの観点から-
Journal name: コンピューター&エデュケーション vol.56 (p.18 - 23)
Date of publication: 2024.06
Author(s): 福山佑樹Type of publication: Research paper (scientific journal)
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Language: Japanese
Title: Development and Evaluation of the Tool for Pre-FD to Support the Active Learning-Based Class Design
Journal name: Japan Journal of Educational Technology vol.advpub (0) (p.75 - 87)
Date of publication: 2024.01
Author(s): FUKUYAMA Yuki, FUJIKAWA Nozomi, NAKAZAWA AkikoDOI: 10.15077/jjet.47053
Type of publication: Research paper (scientific journal)
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Language: Japanese
Title: 科学技術と社会に関するゲーム教材"nocobon online"の実践と評価
Journal name: デジタルゲーム学研究 vol.15 (1) (p.13 - 21)
Date of publication: 2022.12
Author(s): 福山佑樹, 標葉靖子, 木村充Type of publication: Research paper (scientific journal)
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Language: Japanese
Title: 初年次学生が意欲的に参考文献の記載方法を学ぶためのゲーム教材の開発と実践
Journal name: 初年次教育学会誌 vol.14 (1) (p.109 - 117)
Date of publication: 2024.04
Author(s): 福山佑樹, 野瀬由季子, 西口啓太Type of publication: Research paper (scientific journal)
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Language: Japanese
Title: Practice of Game Teaching Materials Aimed at Acquiring the Future Time Perspective of University Students
Journal name: Japan Journal of Educational Technology vol.47 (Suppl.) (p.17 - 20)
Date of publication: 2024.04
Author(s): FUKUYAMA Yuki, MORITA YusukeDOI: 10.15077/jjet.s47014
Type of publication: Research paper (scientific journal)
Books 【 display / non-display 】
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Language: Japanese
Title: シリアスゲーム
Publisher: コロナ社
Date of publication: 2024.03
Author(s): 藤本, 徹, 池尻, 良平, 福山, 佑樹, 古市, 昌一, 松隈, 浩之, 小野, 憲史
Area of responsibility: シリアスゲームのメディア
Authorship:Joint author
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Language: Japanese
Title: 東京大学のアクティブラーニング : 教室・オンラインでの授業実施と支援
Publisher: 東京大学出版会
Date of publication: 2021.03
Author(s): 東京大学教養学部附属教養教育高度化機構
Type of books: Scholarly book
Authorship:Contributor
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Language: Japanese
Title: 残された酸素ボンベ
Publisher: ナカニシヤ出版
Date of publication: 2020.02
Author(s): 標葉靖子・福山佑樹・江間有沙
Type of books: Scholarly book
Authorship:Joint author
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Language: Japanese
Title: 東大キャリア教室で1年生に伝えている大切なこと: 変化を生きる13の流儀
Publisher: 東京大学出版会
Date of publication: 2019.03
Author(s): 標葉 靖子, 岡本 佳子, 中村 優希
Type of books: Scholarly book
Area of responsibility: コラムの執筆
Authorship:Other
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Title: 授業づくりネットワークNo.26―ゲーミフィケーションでつくる! 「主体的・対話的で深い学び」
Publisher: 学事出版
Date of publication: 2017.07
Author(s): 藤川 大祐
Type of books: Other
Authorship:Other
MISC 【 display / non-display 】
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Language:Japanese
Title:コロナ禍で活かすゲーム研修
Journal name:企業と人材 vol.54 (1097) (p.34 - 39)
Date of publication:2021.03
Author(s):福山佑樹 -
Language:Japanese
Title:コロナ禍で活かすゲーム研修
Publisher:産労総合研究所
Journal name:企業と人材 vol.54 (1097) (p.34 - 39)
Date of publication:2021.03
Author(s):福山 佑樹Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
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Title:Practice of "nocobon online" : game teaching material on science, technology and society
Journal name:日本デジタルゲーム学会第11回年次大会予稿集 (p.83 - 86)
Date of publication:2021.03
Author(s):福山佑樹, 標葉靖子, 木村充, 江間有沙Type of publication:Research paper, summary (national, other academic conference)
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Language:Japanese
Title:教育工学におけるゲーム教育・学習研究の現在 (ゲーミフィケーションでつくる! : 主体的・対話的で深い学び) -- (教師のためのゲーミフィケーション入門)
Publisher:学事出版
Journal name:授業づくりネットワーク (26) (p.34 - 39)
Date of publication:2017.07
Author(s):福山 佑樹Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
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Language:Japanese
Title:ゲームとゲーミフィケーションがもたらす学び (特集 ITと子どもの未来) -- (デジタルゲームは悪か)
Publisher:文民教育協会子どもの文化研究所
Journal name:子どもの文化 vol.48 (7) (p.72 - 79)
Date of publication:2016.07
Author(s):福山 佑樹Type of publication:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)
Works 【 display / non-display 】
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Work title: 大学におけるリポート執筆(動画コンテンツ)
Date:2021.09 - 2022.01Work type:Educational material
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Work title: 終わらない展示作業からの脱出(謎解きゲーム)
Date:2020.08Work type:Educational material
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Work title: チームビルディング型謎解きゲーム(監修)
Date:2018 - 2021Work type:Educational material
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Work title: 行政の基本構想を学ぶゲーム
Date:2018Work type:Educational material
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Work title: 科学と社会をつなぐコミュニケーション型推理ゲーム: nocobon
Date:2017Work type:Educational material
Awards 【 display / non-display 】
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Prize: 高等教育推進センター Best contribution賞
Date awarded:2024.03
Awarding organization:関西学院大学 高等教育推進センター
Award-winner (group):ライティングセンター
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Prize: Kenkyu shorei Award
Date awarded:2022.09
Awarding organization:Japan Society for Educational Technology
Award-winner (group):福山佑樹
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Prize: 日本デジタルゲーム学会
Date awarded:2021.03
Country:Japan
Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.
Awarding organization:日本デジタルゲーム学会
Award-winner (group):福山佑樹
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Prize: 若手奨励賞
Date awarded:2021.03
Awarding organization:日本デジタルゲーム学会
Award-winner (group):福山佑樹
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Prize: 研究奨励賞
Date awarded:2018.12
Award type:Other
Awarding organization:国際ICT利用研究学会
Award-winner (group):菅原良, 奥原俊, 福山佑樹, 佐藤喜一
Research Projects 【 display / non-display 】
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Research category:Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
Project year:2020.04 - 2023.03
Title:高等教育におけるアクティブ・ラーニング型授業設計ツールの開発
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Research category:若手研究
Project year:2020.04 - 2023.03
Title:高等教育におけるアクティブ・ラーニング型授業設計ツールの開発
Project summary:本研究では,高等教育において必要性が高まっている「アクティブ・ラーニング型授業」の効果を高め,評価可能な活動とするために,大学教員が「目的―内容―方法―評価」のつながりを意識したAL型授業設計を行うための支援ツールの開発と評価を目指している.開発する支援ツールは,教育を専門とせずアクティブ・ラーニングに関する専門知識を有さない教員であっても効果の高い授業設計を可能にすることを目的としている.研究期間における具体的な研究活動としては,1.AL型授業設計のために必要な支援の調査・検討,2.AL型授業設計支援ツールの開発,3.教育現場における試行・評価を行う,の3つのプロセスで進行する予定である.
<BR>
2020年度の研究実績としては,まず1.AL型授業設計のために必要な支援の調査・検討を進めた.具体的には,高等教育に関する論文や書籍を用いての文献調査と,高等教育を専門とする大学教員へのヒアリングを行った.後者に関しては,新型コロナウィルスの影響で十分な人数にヒアリングが行えなかったため,2021年度にも実施する予定である.次に,2.AL型授業設計支援ツールの開発に対しても一定の進捗があった.1の調査結果を元に授業設計支援ツールの基本コンセプトを決定しており,現在開発が進行中である.一方で,新型コロナウィルスの影響で進捗が遅れた関係もあり,2020年度は本研究の成果を学会等で発表することができなかった.本年度の研究実績に関しては,来年度以降に日本教育工学会などで発表予定である.
Awarding organization:日本学術振興会
System name:科学研究費助成事業 若手研究
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Project year:2020.02 - 2022.03
Title:対面型謎解きゲームが社会・情動的スキルへ与える影響の検討
Awarding organization:科学技術融合振興財団
System name:研究助成事業
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Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Project year:2018.04 - 2021.03
Title:学習関与向上のためのゲーム教材・学習カリキュラム設計支援ツールの開発
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Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Project year:2018.04 - 2021.03
Title:Development of game-based learning materials and curriculum design support tools for improving learning engagement
Project summary:In this study, we developed and evaluated support tools for educators to design game-based lessons and gamify appropriate educational activities to enhance the effectiveness of "gamification of education." As a result, an open online course that implements these support tools and the curriculum was developed available to the public for educators interested in "gamification of education. Based on the survey for the participants, it was confirmed that those who play games infrequently tend to be more inclined to recognize learning in the affective domain. In contrast, those who play games frequently tend to recognize learning of a broader nature.
Awarding organization:Japan Society for the Promotion of Science
System name:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
Presentations 【 display / non-display 】
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Language:Japanese
Conference name:第30回大学教育研究フォーラム
Holding date:2024.03
Presentation date:2024.03.14
Title:ライティングセンターの大学院生チューターが 採用初期において抱える課題の検討
Presentation type:Oral presentation (general)
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Language:Japanese
Conference name:日本教育工学会2024年春季全国大会
Holding date:2024.03
Presentation date:2024.03.02
Title:高等教育におけるゲーミフィケーション研究の動向整理
Presentation type:Oral presentation (general)
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Language:Japanese
Conference name:日本教育工学会2023年秋季全国大会
Presentation date:2023.09.16
Title:生成AIが執筆した日本語レポートに対する大学生の認識
Presentation type:Poster presentation
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Language:Japanese
Conference name:第29回大学教育研究フォーラム
Presentation date:2023.03
Title:「書き手を育てる」ライティング支援の意味づけ ―経験者チューターの内省に着目して―
Presentation type:Poster presentation
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Language:Japanese
Conference name:日本教育工学会研究報告集
Holding date:2022.11
Presentation date:2022.11.28
Title:教員からのフィードバックを踏まえた文章執筆における初年次学生の修正の傾向―成績下位群の文章の変化に着目して―
Teaching Experience (Off-campus) 【 display / non-display 】
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Subject:スタディスキルセミナー(リポート執筆の応用演習)
Institution name:Kwansei Gakuin University -
Subject:Basic Skill for Academic Writing
Institution name:Kwansei Gakuin University -
Subject:教育方法論
Institution name:
Committee Memberships 【 display / non-display 】
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Organization name:日本教育工学会
Committee name:Sig-MC「マイクロ・クレデンシャル」 副代表
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Organization name:日本教育工学会
Committee name:増刊号 編集委員
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Organization name:International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT)
Committee name:Program committee member
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Organization name:日本教育工学会
Committee name:大会企画委員会 委員
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Organization name:日本教育工学会
Committee name:大会実行委員会 委員
Date:2020.04 - 2021.03
Social Contribution 【 display / non-display 】
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Title:アクティブ・ラーニングの実践ー理系事例を中心にー
Date:2022.01 -
Title:アクティブラーニングの理論と実際
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Title:学生が満足する105分授業を実現するために
Date:2019.05 -
Title:長時間授業の実際とその活性化 -先行大学の事例を参考に-
Date:2019.01 -
Title:100分授業をデザインする―先行大学の事例を手がかりに―
Date:2018.12