Personnel Information

写真b

SAKURAI CHIEKO

Organization
School of Human Welfare Studies
Research Fields, Keywords
子ども論, 教育社会学, 思想史
Teaching and Research Fields
子どもをとりまく現場の教員や職員が、増加するケースに疲弊し、保護者も困難の中にある。学校教育を中心に業績で子どもが承認されるしくみが強くなる中、雇用の劣化にともない若者も苦難を強いられている。いじめ・貧困など厳しい環境に置かれている子ども・若者を起点に、歴史・社会的な構造分析を行っている。自分自身が、業績ではなく存在自体を承認できる関係構築のため必要な社会的課題について考察している。子どもが暮らす現場の関係性を存在承認で読み直し、働き方や社会思想とつなげて研究を行っている。
Mail Address
sakurai@kwansei.ac.jp

Degree 【 display / non-display

  • Degree name:博士(学術)
    Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Sociology of education
    Conferring institution:Osaka City University
    Acquisition way:Thesis
    Date of acquisition:2008.03

Career 【 display / non-display

  • Affiliation:Kwansei Gakuin University
    Department:School of Human Welfare Studies Department of Holistic Human Sciences
    Title:Professor
    Date:2017.04 -

Association Memberships 【 display / non-display

  • Academic society name:日本教育社会学会
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:社会思想史学会
    Academic country located:Japan

Research Areas 【 display / non-display

  • Research field:Humanities & Social Sciences / Sociology of education

  • Research field:Humanities & Social Sciences / Childhood and nursery/pre-school education

Papers 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: 資本制社会が求めた道徳教育
    Journal name: 唯物論研究  (149)  (p.66 - 73)
    Date of publication: 2019.12
    Author(s): 桜井智恵子

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author

  • Language: English
    Title: 自律的な「主体化」という政治的態度ー学校はいかに関わってきたか
    Journal name: 民意研究委員会報告書  (p.16 - 35)
    Date of publication: 2019.11
    Author(s): 桜井智恵子

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author

  • Language: Japanese
    Title: 「子どもの貧困」という隠蔽-釜ヶ崎の社会史から、格差と資本の構図に
    Journal name: ボランタリズム研究  vol.3  (p.11 - 19)
    Date of publication: 2018.12
    Author(s): 桜井智恵子

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author

  • Language: Japanese
    Title: 公教育における別々の「教育機会確保」という問題ー1980-90年代岡村達雄の「養護学校義務化」・「不登校政策」論をてがかりにー
    Journal name: 教育と文化  vol.91  (p.56 - 72)
    Date of publication: 2018.08
    Author(s): 桜井智恵子

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author

  • Language: Japanese
    Title: 「自立した個人」という福祉国家の原理的課題ー「子どもの貧困」対策としてのワークフェア子ども版:学習支援を問う
    Journal name: 人間福祉学研究  vol.10  (1)
    Date of publication: 2017.11
    Author(s): 桜井智恵子

    Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
    Co-author classification: Single Author

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: 教育は社会をどう変えたのかー個人化をもたらすリベラリズムの暴力
    Publisher: 明石書店
    Date of publication: 2021.09
    Author(s): 桜井 智恵子

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Sole author

  • Language: Japanese
    Title: 自立へ追い立てられる社会
    Publisher: インパクト出版会
    Date of publication: 2020.06
    Author(s): 桜井 智恵子(広瀬義徳、桜井啓太編)

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Joint author

  • Language: Japanese
    Title: 「民意」と政治的態度のつくられ方
    Publisher: 太田出版
    Date of publication: 2020.05
    Author(s): 桜井智恵子

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Joint author

  • Language: Japanese
    Title: 主権者はつくられる
    Publisher: アドバンテージサーバー
    Date of publication: 2018.07
    Author(s): 桜井智恵子

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Joint editor

  • Language: Japanese
    Title: 戦争への終止符ー未来のための日本の記憶
    Publisher: 法律文化社
    Date of publication: 2016
    Author(s): 桜井智恵子/グレン・フック

    Type of books: Scholarly book
    Authorship:Joint editor

display all >>

Research Projects 【 display / non-display

  • Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
    Project year:2018.04 - 2021.03
    Title:PTA民主化の思想史研究ー1970-2005年『PTA研究』の分析を中心に

  • Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
    Project year:2018.04 - 2020.03
    Title:PTA民主化の思想史研究ー1970-2005年『PTA研究』の分析を中心に