Personnel Information

写真b

SANAGI Tomomi

Organization
School of Education
Date of Birth
1966
Laboratory Address
7-54, Okadayama, Nishinomiya, Hyogo JAPAN
Research Fields, Keywords
障害児教育学, 特別な教育的ニーズ論, 外国障害児教育制度, Special Educational Needs, Inclusive Education, Education Theory
Profile
子どもにとって学校は大切な学びの機会です。同じ指導方法なのに「障害」がある子どもを対象にする場合には特別支援教育、「障害」のない子どもを対象にする場合には通常教育と呼ばれることに違和感はありませんか。教育や福祉において他者に追加した教育や援助を受けるためには、限られた財源の範囲で受給資格のある対象を確定するために、制度としてはやむなく区別のための線が引かれてしまっています。しかし、子どもの生活や学習には、改めて言うまでもなく対象の境界線は存在しません。それでは、各々の子どもが他の子どもに追加して、あるいは他の子どもとは異なる対応を必要とする場合に、どのようにそれを導くことができるでしょうか。その答えに迫る概念のひとつが「特別な教育的ニーズ」です。ある子どもがいる人的・物的環境と、その子どもとの相互作用によって生起する「文脈」に応じて、必要とされる対応の具体的内容は質・量ともに変化します。「特別な教育的ニーズ」は、この様態を表す概念です。この概念研究のために、主にイギリスとデンマークの教育制度をフィールドワークも用いながら検討しています。また、概念成立の基盤となる教育制度の展開を正確に把握するために教育史の視点からも検討をしています。
Laboratory Phone number
+81-798-52-4498
SDGs Related Goals

Graduating School 【 display / non-display

  • Graduating School:University of Tsukuba
    Faculty:Second Cluster of College
    Course / Major:人間学類

    Kind of school:University
    Date of graduation:1989.03
    Completion status:Graduated
    Country location code:Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Graduate school:University of Tsukuba
    Department:心身障害学研究科
    Course:心身障害学専攻

    Course completed:Doctor's Course
    Date of completion:1992.03
    Completion status:Unfinished Course
    Country:Japan

Studying abroad experiences 【 display / non-display

  • Name of institution: Danmarks Paedagogisk Universitetsskole (DPU)
    Name of job or career: Guest Researcher
    Date: 2005.09 - 2005.12

  • Name of institution: University of Manchester
    Name of job or career: Guest Researcher
    Date: 2002.10 - 2003.09

Degree 【 display / non-display

  • Degree name:Ph.D.
    Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Education
    Conferring institution:Hiroshima University
    Acquisition way:Thesis
    Date of acquisition:2014.03

  • Degree name:Master of Education
    Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Education
    Conferring institution:University of Tsukuba
    Acquisition way:Coursework
    Date of acquisition:1991.03

  • Degree name:教育学士(心身障害学)
    Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Education
    Conferring institution:University of Tsukuba
    Acquisition way:Coursework
    Date of acquisition:1989.03

Career 【 display / non-display

  • Affiliation:Kwansei Gakuin University
    Department:School of Education
    Title:Professor
    Date:2017.04 -

  • Affiliation:Kwansei Gakuin University
    Department: 大学院教育学研究科前期課程担当教員
    Title:Professor
    Date:2017.04 -

  • Affiliation:Chiba University
    Department:教育学部
    Title:Associate Professor
    Date:2007.04 - 2014.03

  • Affiliation:Kwansei Gakuin University
    Department: 大学院教育学研究科後期課程担当教員
    Title:Professor
    Date:2017.04 -

  • Affiliation:Danmarks Paedagogisk Universitetsskole
    Title:Guest Researcher (Lector)
    Date:2005.09 - 2005.12

display all >>

Association Memberships 【 display / non-display

  • Academic society name:日本特殊教育学会
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:日本特別ニーズ教育学会
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:日本発達障害学会
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:日本発達障害支援システム学会
    Academic country located:Japan

  • Academic society name:日英教育学会
    Academic country located:Japan

display all >>

Research Areas 【 display / non-display

  • Research field:Humanities & Social Sciences / Special needs education
    Research keywords:special educational needs

Qualification acquired 【 display / non-display

  • Qualification title:Vehicle System Construction Machinery (leveling, transportation, loading and digging) Driving Skill Person

Papers 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: デンマークの後期中等教育機関におけるインクルーシブ教育制度
    Journal name: 発達障害研究  vol.43  (4)  (p.415 - 426)
    Date of publication: 2022.02
    Author(s): 是永かな子,石田祥代,松田弥花,眞城知己

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author

  • Language: Japanese
    Title: ミャンマーの幼児教育関係者のインクルーシブ教育に対するイメージ
    Journal name: 発達障害支援システム学研究  vol.20  (2)  (p.55 - 64)
    Date of publication: 2022.01
    Author(s): Thet Mon Myat Myint Thu, 眞城知己, 關谷武司

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Multiple Authorship
    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Language: Japanese
    Title: 【書評】水野和代著『イギリスにおけるインクルーシブ教育政策の歴史的展開』(風間書房、2019年)
    Journal name: Bulletins of Japan-UK Education Forum  vol.25  (0)  (p.105 - 108)
    Date of publication: 2021
    Author(s): SANAGI Tomomi

    DOI: 10.19021/juef.25.0_105

      Show links to external sites

  • Language: Japanese
    Title: Suggestion from British education system of Special Educational Needs
    Journal name: Education and Medicine  (795)  (p.36 - 42)
    Date of publication: 2019.10
    Author(s): Tomomi SANAGI

    Type of publication: Research paper (other academic)
    Co-author classification: Single Author
    Field of experts:Humanities & Social Sciences / Special needs education

  • Language: English
    Title: Teachers' Expectation to the Role of Special Needs Coordinator in Japan
    Journal name: International Journal of Humanities and Social Science  vol.8  (3)  (p.13 - 16)
    Date of publication: 2018.03
    Author(s): Tomomi SANAGI

    DOI: 0.30845/ijhss.v9n3p3
    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author

      Show links to external sites

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: 特別な教育的ニーズ論
    Publisher: 文理閣
    Date of publication: 2003.10
    Author(s): 真城知己

    Type of books: Scholarly book
    Authorship: Sole author

  • Language: Japanese
    Title: イギリスにおける特別な教育的ニーズに関する教育制度の特質
    Publisher: 風間書房
    Date of publication: 2017.01
    Author(s): 眞城知己

    Type of books: Scholarly book
    Authorship: Sole author

  • Language: Japanese
    Title: 障害理解教育の授業を考える
    Publisher: 文理閣
    Date of publication: 2003.09
    Author(s): 真城知己

    Type of books: Scholarly book
    Authorship: Sole author

  • Language: Japanese
    Title: SPSSによるコンジョイント分析
    Publisher: 東京図書
    Date of publication: 2001
    Author(s): 真城知己

    Type of books: Scholarly book
    Authorship: Sole author

  • Language: Japanese
    Title: インクルーシブな学校をつくる
    Publisher: ミネルヴァ書房
    Date of publication: 2021.04
    Author(s): 石田祥代,是永かな子,眞城知己(編著)ほか

    Type of books: Scholarly book
    Area of responsibility: 第2章「インクルージョンの概念pp.19-34」,第10章「児童の抱える課題とそのとらえ方pp.133-147」,第15章「子どもの教育と支援に携わるスペシャリストとしてpp.203-222」
    Authorship: Joint editor

      Show links to external sites

display all >>

Awards 【 display / non-display

  • Prize: 2021年度日本特別ニーズ教育学会文献賞
    Date awarded:2021.11
    Country:Japan
    Award type:Award from Japanese society, conference, symposium, etc.
    Awarding organization:日本特別ニーズ教育学会
    Award-winner (group):眞城知己

Research Projects 【 display / non-display

  • Research category:Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    Project year:2020.07 - 2023.03
    Title:コンジョイント分析理論の応用によるインクルーシヴ教育の数理モデル開発(研究代表者)

  • Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
    Project year:2019.04 - 2022.03
    Title:後期中等教育におけるインクルーシブ教育の展望とその方略の提言

  • Research category:Grant-in-Aid for Publication of Scientific Research Results / Scientific Literature
    Project year:2016.04 - 2017.03
    Title:イギリスにおける特別な教育的ニーズに関する教育制度の特質 (研究代表者)

  • Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(B)
    Project year:2015.04 - 2019.03
    Title:デンマークにおける自治体条件差を包含するインクルーシヴ教育制度構築過程の特質 (研究代表者)

  • Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
    Project year:2015.04 - 2018.03
    Title:新たな学齢児支援システムモデルの構築と運用に関する研究

display all >>

Presentations 【 display / non-display

  • Language: English
    Conference name: International Conference for Academic Disciplines 2018 in Freiburg
    International/Domestic presentation: International presentation
    Holding date: 2018.12

    Title: How do mainstream teachers think which is a suitable education setting for children with special educational needs in mainstream classroom or individualized setting?
    Presentation type: Poster presentation

  • Language: English
    Conference name: 2018 International Business and Education Conference in San Francisco
    International/Domestic presentation: International presentation
    Holding date: 2018.08

    Title: Diversity in local governments for implement of inclusive education in Denmark
    Presentation type: Poster presentation

  • Language: English
    Conference name: International Conference for Academic Disciplines 2017 in Freiburg
    International/Domestic presentation: International presentation
    Holding date: 2018.11 - 2018.12

    Title: The effectiveness of conjoint analysis in educational research fields
    Presentation type: Poster presentation

  • Language: English
    Conference name: International Conference for Academic Disciplines 2016 in London
    International/Domestic presentation: International presentation
    Holding date: 2016.11

    Title: Diversity of inclusive education after "Kommunalereformen" in Denmark
    Presentation type: Poster presentation

  • Language: English
    Conference name: 2016 International Business and Education Conference in San Francisco
    International/Domestic presentation: International presentation
    Holding date: 2016.08

    Title: What should teachers be for the appropriate grading?
    Presentation type: Poster presentation

display all >>

Committee Memberships 【 display / non-display

  • Organization name:日本発達障害学会
    Committee name:理事・評議員
    Date:2014.01 -

  • Organization name:日本特別ニーズ教育学会
    Committee name:学会理事
    Date:2013.10 - 2016.10

  • Organization name:日本特殊教育学会
    Committee name:英文誌編集委員
    Date:2013.02 -

  • Organization name:日本発達障害支援システム学会
    Committee name:評議員
    Date:2013.01 -

  • Organization name:日本特殊教育学会
    Committee name:学会誌編集委員
    Date:2007.02 -

display all >>

Social Contribution 【 display / non-display

  • Title:第5次東京都教育ビジョン検討委員会委員
    Date:2023.03 -