Personnel Information

写真b

BAMBA SACHIKO

Organization
School of Human Welfare Studies
Research Fields, Keywords
スクールソーシャルワーク 子ども家庭福祉 社会的養護

Graduating School 【 display / non-display

  • Graduating School:Kwansei Gakuin University
    Faculty:Faculty of Sociology

    Kind of school:University
    Date of graduation:1993.03
    Completion status:Graduated
    Country location code:Japan

Graduate School 【 display / non-display

  • Graduate school:University of Illinois at Urbana Champaign
    Department:School of Social Work

    Course completed:Doctor's Course
    Date of completion:2008.05
    Completion status:Completed
    Country:United States

  • Graduate school:Case Western Reserve University
    Department:Mandel School of Applied Social Siences

    Course completed:Master's Course
    Date of completion:2003.05
    Completion status:Completed
    Country:United States

  • Graduate school:Kwansei Gakuin University
    Department:Graduate School, Division of Sociology

    Course completed:Master's Course
    Date of completion:1995.03
    Completion status:Completed
    Country:Japan

Research Areas 【 display / non-display

  • Research field:Humanities & Social Sciences / Social welfare

Papers 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: 「SSWスタンダード学習会」継続参加者による 「スタンダード」活用の方法,意義と効果 ―スクールソーシャルワーカーへのインタビューより―
    Journal name: 社会福祉学  vol.61  (4)  (p.1 - 13)
    Date of publication: 2021.02
    Author(s): 馬場幸子 澁谷昌史

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Multiple Authorship

      Show links to external sites

  • Language: Japanese
    Title: 軽度知的障害のある思春期女子の性的ハイリスク行動-特別支援学校高等部・定時制高校の教員へのインタビューをもとに
    Journal name: 学校保健研究  vol.62  (6)  (p.351 - 361)
    Date of publication: 2021.02
    Author(s): 竹鼻ゆかり 馬場幸子 朝倉隆司 伊藤秀樹

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Multiple Authorship

  • Language: Japanese
    Title: スクールソーシャルワーカーによる「チーム体制の構築・支援」~教育相談委員会の役割と協働に焦点を当てて~
    Journal name: 学校ソーシャルワーク研究  (15)  (p.78 - 89)
    Date of publication: 2020.10
    Author(s): 栗木美代子 馬場幸子 古屋龍太

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Multiple Authorship

  • Language: Japanese
    Title: 多文化家族と虐待 ~学校現場から~
    Journal name: 臨床心理学  vol.20  (5)  (p.601 - 605)
    Date of publication: 2020.09
    Author(s): 馬場幸子

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Single Author

  • Language: Japanese
    Title: スクールソーシャルワーク実践スタンダードを用いた学習会とスクールソーシャルワーカーの課題意識
    Journal name: 学校ソーシャルワーク研究  vol.14  (p.2 - 14)
    Date of publication: 2019.11
    Author(s): 馬場幸子 望月彰 高石啓人 鈴木庸裕

    Type of publication: Research paper (scientific journal)
    Co-author classification: Multiple Authorship

display all >>

Books 【 display / non-display

  • Language: Japanese
    Title: 世界の社会福祉年鑑 2022
    Publisher: 旬報社
    Date of publication: 2022.11
    Author(s): 馬場幸子

    Type of books: Scholarly book
    Area of responsibility: 教育機会の確保とアメリカのスクールソーシャルワーク
    Authorship: Joint author

  • Language: Japanese
    Title: 子どもの貧困とチームアプローチ ―“見えない” “見えにくい”を乗り越えるために―
    Publisher: 書肆クラルテ
    Date of publication: 2020.04
    Author(s): 松田恵示監修 入江裕子・加瀬進編著

    Type of books: Scholarly book
    Area of responsibility: Ⅰ基礎編 第3章第5節「スクールソーシャルワーカーから見えてくる子どもの貧困」, Ⅱ応用編 第1章第5節「スクールソーシャルワーカーによる包括的な支援とネットワークづくり」
    Authorship: Joint author

  • Language: Japanese
    Title: スクールソーシャルワーク実践スタンダード -実践の質を保証するためのガイドライン
    Publisher: 明石書店
    Date of publication: 2020.03
    Author(s): 馬場幸子

    Type of books: Scholarly book
    Authorship: Sole author

  • Language: Japanese
    Title: 教師のためのスクールソーシャルワーカー入門―連携・協働のために
    Publisher: 大修館書店
    Date of publication: 2019.08
    Author(s): 朝倉隆司(監修) 竹鼻ゆかり・馬場幸子(編著)

    Type of books: Scholarly book
    Authorship: Joint editor

  • Language: Japanese
    Title: 学校保健の動向 平成29年度版
    Publisher: 公益財団法人日本学校保健会
    Date of publication: 2017.11
    Author(s): 勝野眞吾他 (編著)

    Type of books: Scholarly book
    Area of responsibility: コラム 「スクールソーシャルワーカー(SSW)の実態」(単著)
    Authorship: Contributor

display all >>

MISC 【 display / non-display

  • Language:Japanese
    Title:洋書掘り出しコーナー Trejos-Castillo, E. & Trevino-Schafer, N. (2018) (Eds), Handbook of Foster Youth., Taylor & Francis
    Publisher:相川書房
    Journal name:ソーシャルワーク研究  vol.46  (3)  (p.73 - 77)
    Date of publication:2020.10
    Author(s):馬場幸子

    Type of publication:Book review, literature introduction, etc.
    Co-author classification:Single Author

  • Language:Japanese
    Title:洋書掘り出しコーナー Vanessa Oliver (2013) Healing Home: Health and Homelessness in the Life Stories of Young Women. University of Toronto Press
    Publisher:相川書房
    Journal name:ソーシャルワーク研究  vol.44  (2)  (p.150 - 154)
    Date of publication:2018
    Author(s):馬場幸子

    Type of publication:Book review, literature introduction, etc.
    Co-author classification:Single Author

  • Language:Japanese
    Title:洋書掘り出しコーナー Christine Anlauf Sabatino(2014)Consultation Theory and Practice: A Handbook for School Social Workers, Oxford University Press
    Publisher:相川書房
    Journal name:ソーシャルワーク研究  vol.42  (4)  (p.299 - 302)
    Date of publication:2017
    Author(s):馬場幸子

    Type of publication:Book review, literature introduction, etc.
    Co-author classification:Single Author

  • Language:Japanese
    Title:洋書掘り出しコーナー Maholmes, Valerie.(2014)Fostering Resilience and Well-Being in Children and Families in Poverty: Why hope still matters. Oxford University Press.
    Publisher:相川書房
    Journal name:ソーシャルワーク研究  vol.41  (3)  (p.259 - 263)
    Date of publication:2015
    Author(s):馬場幸子

    Type of publication:Book review, literature introduction, etc.
    Co-author classification:Single Author

  • Language:Japanese
    Title:洋書掘り出しコーナー Paul Florsheim et. al. : The Young Parenthood Program: A Guide to Helping Young Mothers and Fathers Become Effective Co-Parents
    Publisher:相川書房
    Journal name:ソーシャルワーク研究  vol.40  (2)  (p.168 - 171)
    Date of publication:2014
    Author(s):馬場幸子

    Type of publication:Book review, literature introduction, etc.
    Co-author classification:Single Author