AKITA MIHO
もう1つは自分が授業をしていて生まれた問題意識からの研究です。初級レベルの学習者に対する作文の指導法についての研究をしています。初級レベルの学習者が日本語で作文を書く時、どんなことに注意しているのか、どんな問題があるのかを調査しています。
Studying abroad experiences 【 display / non-display 】
-
Name of institution: The University of Warwick
Name of job or career: Japan Year Abroad Program
Date: 2003.04 - 2004.03
Degree 【 display / non-display 】
-
Degree name:修士(日本語教育)
Classified degree field:Humanities & Social Sciences / Japanese language education
Conferring institution:Waseda University
Acquisition way:Thesis
Date of acquisition:2011.03
Association Memberships 【 display / non-display 】
-
Academic society name:言語文化教育研究学会
Academic country located:Japan -
Academic society name:日本語教育学会
Academic country located:Japan
Research Areas 【 display / non-display 】
-
Research field:Humanities & Social Sciences / Japanese language education
Papers 【 display / non-display 】
-
Language: Japanese
Title: 学習者による多読のための読み物作成の意義―初級後半クラスでの実践から―
Journal name: 早稲田日本語教育学 (27)
Date of publication: 2019.12
Author(s): 山岸愛美,秋田美帆Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
Co-author classification: Multiple Authorship
-
Language: Japanese
Title: ライティング・センターのチューターはネイティブチェックをどのように捉えているか ―質問紙によるチューターの意識調査から―
Journal name: アカデミックジャパニーズジャーナル (6)
Date of publication: 2014.07
Author(s): 秋田美帆,ドイル綾子,大森優Type of publication: Research paper (conference, symposium, etc.)
Co-author classification: Multiple Authorship
-
Language: Japanese
Title: 日本留学は日本語学習を保証するか ―学習環境の連続性と分断に関する事例研究―
Journal name: 国際交流基金バンコク日本文化センター紀要 (10) (p.47 - 56)
Date of publication: 2013.09
Author(s): 秋田美帆,安田励子,内田陽子,牛窪隆太Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
Co-author classification: Multiple Authorship
-
Language: Japanese
Title: 教育観の意識化のプロセスとその要因 ―実習生による振り返りをデータとして―
Journal name: 言語文化教育研究 vol.11 (p.221 - 240)
Date of publication: 2013.03
Author(s): 秋田美帆Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
Co-author classification: Single Author
-
Language: Japanese
Title: タイにおける読解教材開発の指針 ―教材と授業の実態調査から見えるもの―
Journal name: 国際交流基金バンコク日本文化センター紀要 (9) (p.145 - 150)
Date of publication: 2012.09
Author(s): 牛窪隆太,中津飛鳥,内畑愛美,武井啓子,秋田美帆,内田陽子,福池秋水,安田励子,中山英治Type of publication: Research paper (bulletin of university, research institution)
Co-author classification: Multiple Authorship
Research Projects 【 display / non-display 】
-
Research category:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)
Project year:2021.04 - 2024.03
Title:日本社会における非母語話者日本語教師のキャリア支援と定着に関する調査研究