基本情報

写真b

レスリー ナオミ オノ

Leslie N. Ono

所属
総合政策学部 総合政策学科 准教授
研究分野・キーワード
Program management, materials development, motivation, needs analysis, program evaluation, sociolinguistics
教育研究内容
My research has focused on English language program management and evaluation, including longitudinal quantitative studies of program effectiveness. More recently, my interests have expanded to English-Medium Instruction (EMI) in Japanese higher education, with an emphasis on researching content-based materials design and effective teaching methodologies in intercultural communication and global Englishes, as well as investigating AI-supported approaches to enhance students’ academic growth. I am also engaged in developing project-based EMI seminars that guide students in conducting original research and implementing domestic and overseas fieldwork programs as contexts for student-focused experiential learning.

学位 【 表示 / 非表示

  • 学位名:Doctor of Education
    分野名:人文・社会 / 教育学
    授与機関名:Temple University, Japan Campus
    取得方法:課程
    取得年月:2018年05月

  • 学位名:Master of Arts
    分野名:人文・社会 / 教育学
    授与機関名:University of Hawaii at Manoa
    取得方法:課程
    取得年月:2002年12月

  • 学位名:Bachelor of Arts
    分野名:人文・社会 / 社会心理学
    授与機関名:University of California, Los Angeles
    取得方法:課程
    取得年月:1995年12月

経歴 【 表示 / 非表示

  • 所属:関西学院大学
    職名:准教授
    年月:2009年04月 ~ 継続中

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 研究分野:人文・社会 / 教育学

  • 研究分野:人文・社会 / 外国語教育

論文 【 表示 / 非表示

  • タイトル:Factors Affecting Proficiency Outcomes in a Foreign Language Program Over 20 Years
    出版年月:2022年
    著者:Leslie N. Ono

    掲載種別:論文集(書籍)内論文
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

      外部サイトへのリンクを表示

  • タイトル:Modeling Longitudinal Coherence in a Foreign Language Program
    出版年月:2022年
    著者:Leslie N. Ono & Steven J. Ross

    掲載種別:論文集(書籍)内論文
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • タイトル:Coherence in Quantitative Longitudinal Language Program Evaluation
    出版年月:2018年
    著者:Leslie N. Ono

    掲載種別:学位論文(博士)
    共著区分:単著
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • タイトル:The Learning Assistance Center in the School of Policy Studies
    誌名:Kwansei Gakuin University Humanities Review
    出版年月:2015年
    著者:Jordan, J., McGrath, D., & Ono, L.

    掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)
    共著区分:共著
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • タイトル:Using Student Focus Groups in Curriculum Review
    誌名:International Journal of Arts and Sciences
    出版年月:2012年
    著者:Jordan, J., & Ono, L.

    掲載種別:研究論文(学術雑誌)
    共著区分:共著
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

全件表示 >>

  • Ono, L. N. (2022). Factors affecting proficiency outcomes in a foreign language program over 20 years. In S. J. Ross & M. C. Masters (Eds.), Longitudinal studies of second language learning: Quantitative methods and outcomes. Routledge.

  • Ono, L. N., & Ross, S. J. (2022). Modeling longitudinal coherence in a foreign language program. In S. J. Ross & M. C. Masters (Eds.), Longitudinal studies of second language learning: Quantitative methods and outcomes. Routledge.

  • Ono, L. (2018). Coherence in quantitative longitudinal language program evaluation [Doctoral dissertation, Temple University]. ProQuest Dissertations and Theses Global.

  • Jordan, J., McGrath, D., & Ono, L. (2015). The Learning Assistance Center in the School of Policy Studies. Kwansei Gakuin University Humanities Review, 25, 165-188.


  • Jordan, J., & Ono, L. (2012). Using student focus groups in curriculum review. International Journal of Arts and Sciences, 4(25).

全件表示 >>

講演・口頭発表等 【 表示 / 非表示

  • 会議名:JALT 46th International Conference
    国際・国内会議:国内会議
    開催年月:2021年11月
    タイトル:Factors Affecting English Proficiency Change in a Japanese University Over 20 Years
    会議種別:口頭発表(一般)
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • 会議名:Hawaii TESOL Conference 2019
    国際・国内会議:国際会議
    開催年月:2019年02月
    タイトル:Program Evaluation: Ensuring Fair and Consistent Assessment Practices
    会議種別:口頭発表(一般)
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • 会議名:Hawaii International Conference on Education 2017
    国際・国内会議:国際会議
    開催年月:2017年01月
    開催地:Honolulu, Hawaii
    タイトル:Longitudinal Program Evaluation of a Japanese University EAP Program
    会議種別:口頭発表(一般)
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • 会議名:JALT 38th International Conference
    国際・国内会議:国内会議
    開催年月:2012年10月
    開催地:Hamamatsu, Japan
    タイトル:Using Student Focus Groups in EFL Program Evaluation
    会議種別:口頭発表(一般)
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • 会議名:Hawaii TESOL Conference 2012
    国際・国内会議:国際会議
    開催年月:2012年02月
    タイトル:Using Student Focus Groups in EFL Program Evaluation
    会議種別:口頭発表(一般)
    専門分野:人文・社会 / 外国語教育

  • Ono, L. (2021, November). Factors affecting English proficiency change in Japanese university over 20 years. JALT 46th International Conference. Online.

  • Ono, L. (2019, February). Program evaluation: Ensuring fair and consistent assessment practices. Hawaii TESOL Conference 2019. Honolulu, Hawaii.

  • Ono, L. (2017, January). Longitudinal program evaluation of a Japanese university EAP program. Hawaii International Conference on Education 2017. Honolulu, Hawaii.

  • Ono, L. (2012, February). Using student focus groups in EFL program evaluation. Hawaii TESOL Conference 2012. Honolulu, Hawaii.

担当授業科目(学内) 【 表示 / 非表示

  • 履修年度:2025年度(西暦)

    提供部署名:総合政策学部

    授業科目名:English Professional Writing A

    授業形式:代表者

  • 履修年度:2025年度(西暦)

    提供部署名:総合政策学部

    授業科目名:English Professional Writing B

    授業形式:代表者

  • 履修年度:2025年度(西暦)

    提供部署名:総合政策学部

    授業科目名:Global Englishes

    授業形式:代表者

  • 履修年度:2025年度(西暦)

    提供部署名:総合政策学部

    授業科目名:Intercultural Communication

    授業形式:代表者

  • 履修年度:2025年度(西暦)

    提供部署名:総合政策学部

    授業科目名:卒業論文

    授業形式:代表者

全件表示 >>

学内活動 【 表示 / 非表示

  • 活動名称:学部長室委員
    活動期間:2023年04月 ~ 2024年03月